top of page

הבחירות לכנסת העשרים וחמש שיתקיימו בנובמבר 2022

מבוא

ביום 1.11.2022 (ז' בחשוון תשפ"ג) יתקיימו הבחירות לכנסת העשרים וחמש.

לקראת הבחירות ובמהלכן מבצעים המועמדים, המפלגות הקיימות, המפלגות החדשות וועדת הבחירות

תשלומים שונים עליהם חלה חובת ניכוי מס במקור או חובת תשלום מקדמה בשל הוצאות עודפות.

בחוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות, התשנ"ו - 1996 (להלן: "החוק") ובתקנות מיסוי תשלומים

בתקופת בחירות, התשנ"ו - 1996 שהוצאו מכוחו, נקבעו הוראות מיוחדות למיסוי תשלומים בתקופת

הבחירות (להלן: "הוראות הדין המיוחד").

יש להבהיר כי בכל מקרה הוראות הדין המיוחד אינן חלות על תשלומים שנעשו במהלך עסקו, משלח

ידו או עבודתו של המקבל.

הנחיה זו כוללת הוראות הן לגבי תשלומים שחלות עליהם הוראות הדין המיוחד והן לגבי תשלומים

אחרים המשולמים בגין בחירות.

בחירות לכנסת ה 25

פתיחת תיקי ניכויים

כל מי שמעסיק עובדים או מבצע תשלומים עליהם חלה חובת ניכוי מס במקור, יפתח תיק ניכויים במשרד

השומה באזור מגוריו או באזור בו מתנהל מטה הבחירות.

מועמדים ומפלגות קיימות, אשר יש להם תיק ניכויים פעיל – ישתמשו בתיק הקיים.

מועמדים ומפלגות קיימות כאמור, שתיק הניכויים שלה ם מסווג כלא פעיל, יש לסווגו כפעיל, ואין צורך

לפתוח תיק נוסף.

מיסוי תשלומים בתקופת בחירות עפ"י הוראות הדין המיוחד

  1. הגדרת "תקופת הבחירות"
    "תקופת הבחירות" – היא כל אחת מאלה:
    א. תקופה של 30 ימים המסתיימת יום לאחר היום שבו נערכות הבחירות המוקדמות למועמדי המפלגות כמשמעותן בסעיף 17 לחוק המפלגות )בחירה בהליך שהוגדר בתקנון המפלגה.
    ב. תקופה של 60 ימים המסתיימת ביום ה- 14 שלאחר יום הבחירות, דהיינו מיום 17.9.2022 ועד ליום 15.11.2022 .
     

  2. הגדרת התשלומים
    הוראות הדין המיוחד חלות אך ורק על תשלומים שנתקיימו לגביהם התנאים הבאים:

    א. התשלום הוא בעד עבודה או שירות בשל הבחירות, שנעשו בתקופת הבחירות, בעד הסעת נוסעים או הובלה או החזר הוצאות בשל הבחירות שבוצעו או הוצאו, לפי העניין, בתקופת הבחירות, אך לא בעד דמי שכירות.
    ב. המשלם הוא אחד מאלה:
    - מפלגה.
    - רשות הממונה על פי דין על ביצוע הבחירות.
    - מועמד לבחירות מוקדמות
    - חברות כוח אדם אינן נחשבות כמשלם.
    ג. העבודה או השרות נעשו רק "בתקופת הבחירות" כמוגדר לעיל.
    ד. התשלום הכולל למקבל אחד אינו עולה על 18,000₪.
    ה. מקבל התשלום מועסק על ידי המשלם או נותן לו שרות בתקופת הבחירות בלבד, דהיינו אינו נמנה על עובדיו או ספקיו הקבועים של המשלם. לעניין זה, מקבל לרבות מזכיר ועדת הקלפי המועסק על ידי הרשות הממונה על ביצוע הבחירות על פי דין, גם אם הוא מועסק לא רק בתקופת הבחירות.
    תשלום הינו תמורה בכסף או בשווה כסף בעד עבודה או שרות בשל הבחירות שהוצאו על ידי משלם בתקופת הבחירות, בעד הסעת נוסעים או הובלה או החזר הוצאות בשל הבחירות ובלבד שלא נעשו במהלך עסקו, משלח ידו או עבודתו של המקבל.
     

  3. סוגי תשלומים שכיחים עבור עבודה או שרות המתבצעים ב"תקופת הבחירות":
    - פרסום, לרבות מודעות בעיתונים ובאמצעי התקשורת האלקטרוניים.
    - הפצת תעמולת בחירות לתיבות הדואר, הדבקת מודעות וכרזות בדרכים העירוניות והבינעירוניות.
    - תשלומים לפעילי הרשימות ולנציגיהן בקלפיות ובמרכזים לספירת הקולות לפעילים המועסקים רק ב"תקופת הבחירות", למזכירי קלפי גם אם הם מועסקים ע"י הרשות הממונה על ביצוע הבחירות באופן קבוע.
    - תשלומים לטלפנים/טלפניות.
    - תשלומים לשמירה וסדרנות.
    - ייעוץ לסוגיו.
    - תשלום לשליחים עבור חלוקת דברי דואר לתיבות הדואר וממוענים אחרים.
    - תשלום לעירייה עבור הדבקת מודעות.
    - הסעות והובלות.

    מודגש כי אין מדובר ברשימה סגורה אלא בדוגמאות בלבד, וכן מדובר רק בתשלומים שאינם נעשים בתחום עסקו, משלח ידו או עבודתו של המקבל.
     

  4. סוגי תשלומים נפוצים שאינם תשלום ב"תקופת הבחירות":
    כאמור לעיל, תשלום עבור טובין ונכסים אחרים אינו נחשב כתשלום עליו חל הדין המיוחד. להלן סוגי התשלומים הנפוצים במערכת הבחירות שאין לראות בהם "תשלום" לעניין החוק גם אם סכומם המצטבר נמוך מ- 18,000₪ .
    - תשלום לבתי דפוס.
    - רכישת ציוד או שכירתו לרבות טלפונים, מחשבים, ציוד משרדי.
    - שכירת מבנים.
    - רכישת מוצרי מזון וכיבוד עבור הפעילים הבוחרים.

    גם רשימה זו אינה רשימה סגורה ומכילה דוגמאות בלבד.
     

  5. מהות המס המיוחד ושיעורו על התשלום ב"תקופת הבחירות"
    כאמור לעיל יחול מס מיוחד שאיננו מס הכנסה כמשמעותו בפקודה. שיעור המס המיוחד הוא 25% והוא מוטל על מלוא התשלום, בלא זכות לניכוי, קיזוז, פטור או הפחתה כלשהם וזאת גם אם מקבל התשלום פטור ממס הכנסה או נמצא בשיעור מס שולי נמוך יותר.
    מאחר ומדובר במס שאיננו מס הכנסה יחולו ההוראות הבאות לגבי התשלום האמור:
    1 . התשלום אינו "הכנסה", כהגדרתה בפקודת מס הכנסה, לכן עצם קבלתו אינה מחייבת את מקבלה בהגשת דוח למס הכנסה.
    2 . התשלום אינו "הכנסה" או "שכר", לעניין חוק מע"מ, חוק ביטוח בריאות ממלכתי וחוק הביטוח הלאומי – למעט לעניין ביטוח נפגעי עבודה.
    יודגש כי הוראות הדין המיוחד אינן ניתנות להתניה, דהיינו המקבל אינו רשאי לדווח על התשלומים כהכנסה רגילה ולשלם בגינה מס הכנסה עפ"י הפקודה.
     

  6. דיווח ותשלום המס המיוחד
    א . משלם יגיש לפקיד השומה עד ה- 16 לחודש דין וחשבון על תשלומים שביצע בין ה- 14 לחודש הקודם עד ה- 13 בחודש הדיווח.
    ב . הדוח יוגש על גבי טופס 102 מיוחד שיונפק ע"י משרד השומה בו מתנהל תיק המשלם שיכלול את התשלומים בגין "תקופת הבחירות" בלבד.
    ג . דיווח על תשלום שהוגדר בחוק הבחירות כתשלום ב"תקופת הבחירות" יועבר בדו ח 0136 . הדוח יועבר במתכונת שפורסמה באתר הרשות ובהתאם לנהלים המפורטים בטופס. הדוח יועבר באופן מקוון למיל ייעודי שנפתח לטובת דיווחים אלו. כתובת המייל להעברת הדוח הינה: 136@taxes.gov.il על הדוח לכלול את כל הפרטים הנדרשים, לזיהוי מקבלי התשלומים ויהא חתום על ידי המשלם.
    משנת 2019 ואילך, יקלטו ברשות המסים הדיווחים שיועברו באמצעות הטופס הנ"ל בלבד.
    דיווחים שיועברו באמצעות טופס 126 לא יקלטו.
    הוראות הפקודה בדבר שומה, גבייה ועונשין יחולו על המס המיוחד כאילו היה מס הכנסה.

מיסוי "תשלומים אחרים" בשל פעילות ב"תקופת הבחירות"

עפ"י הוראות הדין המיוחד, תשלומים המבוצעים ב"תקופת הבחירות" והעונים על הכללים המופיעים בסעיף 3 לעיל אך סכומם המצטבר למקבל עולה על 18,000 ₪, וכן תשלומים שניתנים במהלך עסקו, משלח ידו או עבודתו של המקבל, נחשבים כ"תשלומים אחרים" ויחולו לגבי כל התשלום האמור הכללים הבאים:
 

  1. הוא ייחשב כהכנסה לצורך פקודת מס הכנסה לכל דבר ועניין.
     

  2. במידה וחלות הוראות ניכוי מס במקור ספציפיות לתשלום הנדון, יחולו הוראות הניכוי במקור כאמור לפי סוג ואופי התשלום.
     

  3. בכל מקרה בו אין הוראות ניכוי מס במקור ספציפיות לתשלום, קיימת חובת ניכוי מס במקור בשיעור של 25% מכוח תקנות הדין המיוחד. הניכוי יועבר לפקיד השומה באמצעות טופס 102 עד ה-16 לחודש לגבי התשלומים האחרים ששולמו בחודש הקודם.
     

  4. חשוב להדגיש כי הניכוי האמור אינו מס סופי ולכן על המקבל חלה החובה לכלול את התקבול בדוח על הכנסותיו ולהשלים את המס המגיע. מאידך, רשאי המקבל לבקש מפקיד השומה אישור על הקטנת הניכוי במקור האמור אם קיימת הצדקה לכך.

מיסוי תשלומים לנערים

על אף האמור לעיל, על תשלומים המשולמים לנער, יחולו ההוראות הבאות:
 

  1. "תשלום", כהגדרתו בחוק, שניתן ל"נער" ב"תקופת הבחירות", יראוהו כהכנסת עבודה כמשמעותה בסעיף 2 ( 2) לפקודה, ויחולו עליה חובות הניכוי לפי סעיף 164 לפקודה ותקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ"ג- 1993 ; לעניין זה, "נער" – ילד או צעיר שטרם מלאו להם 18 שנים.
     

  2. על "תשלום" המשולם ל"נער" לא תחול החבות במס בשיעור של 25% , ללא זכות לניכוי, לקיזוז, לפטור או להפחתה כלשהי.
     

  3. "תשלום" ל"נער" ב"תקופת הבחירות" שרואים אותו כהכנסת עבודה לצורך הפקודה, לא יחשב כהכנסה לעניין חוק ביטח בריאות ממלכתי וחוק הביטוח הלאומי, למעט לעניין ביטוח נפגעי עבודה, וכן לא ייחשב כשכר לעניין חוק מע"מ (לצורך מס שכר).

מיסוי תשלומים עבור בחירות על פי הדין הרגיל

על תשלומים בגין פעילות בחירות שאינם "תשלומים מיוחדים" ואינם "תשלומים אחרים" כאמור לעיל,

יחולו לפי העניין הוראות פקודת מס הכנסה, הצווים והתקנות בהתאם לסוג ההתקשרות עם מקבל

התשלום: עובד שכיר, נותן שירות, משכיר או מוכר נכס וכו'. יודגש כי כאשר התשלום אינו חייב בניכוי

במקור מכוח הוראות הדין הרגילות – אין חובת ניכוי גורפת, רק בשל העובדה שמדובר בתשלומי בחירות.

דיווח ותשלום מס הכנסה

גם על "תשלומים אחרים" ב"תקופת הבחירות" ועל תשלומים בגין פעילות בחירות שלא ב"תקופת

הבחירות" יחולו כל כללי הדיווח החודשי והשנתי הרגילים. המשלם ידווח עליהם בטופסי 0102 , 0106 ,

0126 , 0856 , 0806 – לפי העניין, וסכומי הניכוי יועברו במועדים הנקובים בתקנות הניכוי במקור.

bottom of page